Spillselskapene er sitt ansvar bevisst

0
1163
Spillselskapene ønsker seg fornøyde brukere.

Nordmenn har alltid vært glade i spill og automater. Mange av oss husker sikkert de gode gamle kroneautomatene som sto utplassert rundt om i kiosker og butikker i det langstrakte landet vårt. Maksgevinsten var 20 kroner, noe som gjorde spillet populært i brede lag av befolkningen. 

Utover på 1990-tallet kom det derimot automater hvor både innsatsen og gevinstene var langt høyere. Disse var langt mer aggressive og førte til at enkelte satset mer enn de kunne tape. Myndighetene tok derfor grep og valgte å forby disse automatene i 2007, samtidig som Norsk Tipping ble gitt eneansvar for å drifte «snillere» automater.

 

Myndighetene ønsket å fjerne fargesprakende automater og store gevinster fra butikker og kiosker

«Giant slot machine» (CC BY 2.0) by runneralan2004

 

Spillbransjen kom på banen

I samme periode etablerte også den utenlandske spillbransjen seg for alvor i Norge ettersom internett ble stadig mer utbredt. Dette førte til at stadig flere valgte å spille på nett, noe som førte til det ble satt strengere krav til utenlandske spillselskaper som opererer i Norge. De fleste av disse er lisensiert på Malta og i Storbritannia, og myndighetene i disse landene setter strenge krav til ansvarlig spilling. De ulike spillselskapene har således utviklet forskjellige strategier for hvordan spillerne kan ivaretas på best måte, og Mr. Green casino har for eksempel utviklet et konsept kalt «Green Gaming». Dette begrepet handler om at spillselskapene forstår hvilket ansvar de har angående opplæring av brukerne sine angående ansvarlig spilladferd. Tiltakene som iverksettes er at man identifiserer spillere som er i faresonen, samtidig som man innleder et samarbeid med organisasjoner som jobber med spilleavhengige. Et nettcasino er nemlig avhengig av et godt rykte blant spillerne for å kunne tiltrekke seg nye brukere, og selskapene har derfor sett viktigheten av at spilling skal være morsomt og underholdende.

Mer enn floskler

Mange skeptikere tenker sikkert at konseptet med «Grønt Spill» er en floskel som ikke iverksettes på en seriøs måte, men de kan ikke ta mer feil. Et nettcasino ønsker først og fremst å gi brukerne sine en positiv opplevelse, noe som handler om å forstå behovene de har. Ingenting er mer ødeleggende for et nettcasino enn negative avisartikler om tidligere spillere som føler at de ikke har blitt riktig ivaretatt. Spillselskapene jobber derfor med å utvikle nye teknologier som raskere kan fange opp spillere som havner i faresonen. Det må allikevel sies at en del av ansvaret hviler på spillerne selv. En kunde hos et nettcasino kan hele tiden sette beløpsgrenser for hvor mye vedkommende ønsker å spille for i løpet av en uke, og man kan anta at dette er noe som kommer til å bli enda mer framtredende i årene som kommer.

Spillselskapene ønsker seg fornøyde brukere.

 

«Mayer Hawthorne throws the dice for The» (CC BY-ND 2.0) by The Cosmopolitan of Las Vegas

Spillmonopolets makt

Utenlandske spillselskaper har allikevel et imageproblem når det kommer til den norske debatten. Norsk Tipping og politikerne på Stortinget har nemlig lykkes godt med å overbevise den norske befolkningen om at spillmonopolet gavner forbrukerne og at det tilbyr «snillere» spill. Dette medfører selvsagt ikke riktighet, men det eneste de utenlandske spillselskapene kan gjøre er å fortsette å jobbe med å overbevise norske politikere. På sikt bør målet være å få til en lisensordning som man har i Danmark. Da kan norske myndigheter sette strengere krav til «grønne spill», noe som igjen medfører at det er bare de seriøse aktørene som får lov til å operere i det norske markedet og konkurrere på like vilkår mot Norsk Tipping.