Donatella Versace har annonsert at hun trer tilbake som kreativ direktør for motehuset Versace etter nesten tre tiår i rollen. Hun vil overta stillingen som Chief Brand Ambassador. Denne overgangen markerer slutten på en betydningsfull æra for det ikoniske italienske merket.
Donatella tok over som kreativ leder i 1997 etter hennes bror, Gianni Versace, ble drept. Det var han selv som startet motehuset Versace. Donatella har vært en drivkraft i å opprettholde og utvikle merkets dristige og glamorøse identitet, under hennes tid som kreativ leder.
Under hennes ledelse har Versace fortsatt å være en sentral aktør i moteverdenen, kjent for sin luksuriøse stil og sterke tilknytning til popkultur og kjendiser.
I en Instagram-post fra tidligere i dag, uttrykte Donatella sin takknemlighet overfor teamet sitt og alle ansatte i Versace, og delte sin begeistring for neste generasjons designer. Hun kunngjorde også at Dario Vitale vil overta som ny kreativ leder fra 1. april.
Vitale, som tidligere har jobbet hos Miu Miu, er kjent for sine ferdigheter innen produkt- og bildeutvikling, og hans utnevnelse blir sett på som et håp om å revitalisere merket.
Denne overgangen skjer samtidig med rykter om et potensielt salg av Verace til Prada for omtrent 1,5 milliarder euro. Versace har stått overfor økonomiske utfordringer de siste årene, med fallende inntekter og driftsunderskudd. Det er forventet ytterligere nedgang før en antatt vekstgjenopptakelse i 2027.
Donatellas siste offentlige opptreden under Milan Fashion Week antydet hennes forestående avgang, og fungerte som en hyllest til henne avdøde bror Gianni. Hennes avgang markerer et betydelig vendepunkt for Versace, og moteverdenen følger nå bøye med på fremtidige skritt både for merket og Donatella selv.