I 2025 ser vi en tydelig trend som har fått fotfeste i mote, musikk og sosiale medier: Gen Z har adoptert 90-tallet på en måte som kanskje aldri før har vært så tydelig. Fra klær til musikk, filmer og til og med livsstil, er nostalgi tilbake med full kraft.
Hva er det egentlig som gjør at en generasjon som ikke opplevde 90-tallet på nært hold, har blitt så besatt av denne perioden?
En av de mest synlige trendene er hvordan motehus og high-street butikker har omfavnet stilen fra 90-tallet. Joggebukser, crop tops, oversized jakker, fargede sneakers og bucket hats er bare noen av de ikoniske elementene som har gjort et comeback. Ikke bare har de yngre generasjonene hentet inspirasjon fra tidligere årtusener, men også kjente merker som Nike, Tommy Hilfiger og Fila har gjenopplivet sine klassiske 90-talls kolleksjoner for å møte etterspørselen.
Les på Sporten: Liverpool må tilbake til «old school» for å vinne Premier League-tittelen
«Mom jeans» og «cargo pants» har også blitt et must-have for den yngre generasjonen, og de er ofte kombinert med t-skjorter med nostalgiske print eller grafikk fra gamle TV-serier og filmer.
Musikk er kanskje den største for denne nostalgi-bølgen. På TikTok, Spotify og Youtube ser vi gamle 90-talls hits fra artister som Britney Spears, Backstreet Boys, Nirvana, Tupac og Spice Girls bli strømmet mer enn på lenge. Ikke bare er musikken tilbake i trend, men også hele musikk-video-stilen, fra MTV-perioden, har funnet veien til moderne trender, hvor mange unge bruker retro-effekter i sine egne videoer og innlegg.
Et fenomen som har blitt spesielt populært er den såkalte «vintage playlisten» som er laget av Gen Z. Disse listene blandet klassiske hits fra 90-tallet med moderne artister, og skaper en spennende blanding av de to tidene. På TikTok er det mange dansetrender og «challenges» hvor eldre artister som Dr. Dre og Alanis Morissette er bakgrunnsmusikk.
Les mer: Vant MGP 2025 – skal representere Norge i Eurovision!
Filmene og TV-seriene er også tilbake. Plattformer som Netflix og Disney+ har gått all-inn på å tilby klassiske 90-talls filmer og serier som Friends, The Fresh Prince of Bel-Air, Titanic og Clueless til de yngre seerne.
I tillegg er remakes og reboots av 90-talls klassikere mer populære enn noen gang. The Rugrats Movie og Space Jam: A New Legacy er eksempler på filmer og TV-serier som har fått et nytt liv.
90-tallets estetikk finner også sin plass på digitale plattformer. Både fra retro-webdesign med pixelgrafikk til de populære «vintage filterne» på Instagram og Snapchat. Retro spillkonsoller som Nintendo 64 og Game Boy er tilbake i butikkene i moderne, oppdaterte versjoner, og har fått en helt ny generasjon til å prøve gamle klassikere.
Les på F7City: Real Madrid kunngjør planer for fornøyelsespark i Dubai
Er vi på vei mot å se enda mer 90-tallsinflytelse de neste årene? Mange tror at denne trenden ikke er en midlertidig fase, men snarere en kontinuerlig bevegelse.
Hva tror du?