Klær og mote oppdateres hele tiden i hva som er «inn» og hva som er «ut». Vi ser fler og fler nye trender, eller gamle trender som vokser frem igjen etter mange år under radaren.
Hva har egentlig vært det såkalte «inn» høsten 2024?
Flere butikker i motebransjen har skrevet litt på sine nettsider om hva de selv mener har trendet i det siste.
I følge MATCH, en av Norges største motekjeder, er beige ullkåpe, blazer, skjørt i denimstoff og cardigans såkalte nøkkelplagg. De poengterer at høstens trender blander både det som er komfortabelt og det som er «tidløs eleganse». Lange deminskjørt og innslag av rødt er også dominerende i høstens mote.
Les også: Er dette den nye «Barbenheimer»?
Lavpriskjeden Cubus skriver også om høstens hotteste mote. -Alt som er klassisk og tidløst, er i tiden, forteller Christine DiBiagio, som er teamleder for design i Cubus dameavdeling, på Cubus sine nettsider. Det skrives også om løsere bukser, fargene brunt og burgunder og strikkede plagg.
Kleskjeden Høyer, startet av Ørnulf Høyer, har skrevet om trender for året 2024. I journalen deres bruker de ord som «less is more» og «barbiecore» for å beskrive noen av årets trender. Økt interesse for bærekraft er også noe de kommer inn på, hvor man heller velger miljøvennlige materialer som ull og silke.
På sosiale medier ser vi også mange moteprofiler som deler sine meninger om høstens trender.
Flere profiler på TikTok nevner denim-sett som en trend for «Fall Fashion 2024». Fargen burgunder eller «cherry cola» nevnes også som en trendy detalj.
Svenske Matilda Djerf, som også har sitt eget kles- og beautymerke Djerf Avenue, er en moteprofil mange ser opp til og blir inspirert av. Hun poster mye om sin egen stil og estetikk på blant annet Instagram. Vi ser også at trender som fullt denim-sett og hint av fargen burgunder faller i smak hos influenseren.