Kunstig intelligens tar mote og underholdning til nye høyder – dette er hvordan!

0
116

Kunstig intelligens (KI) har de siste årene påvirket flere bransjer. Både mote- og underholdningsindustrien har tatt i bruk teknologien for å forbedre prosesser, skape innovative produkter og møte forbrukernes preferanser som stadig endrer seg.

Motebransjen bruker KI for å analysere store mengder data fra nettsider og sosiale medier for å forutsi kommende trender. Tradisjonelt har trendprognoser vært basert på eksperters intuisjon og erfaring, men nå benyttes digitale verktøy og analyser i økende grad for å gi mer presise prognoser.

Les på F7City: Er du fan av Harry Potter? Besøk denne Krakow-puben!

Den norske kleskjeden Carlings er en av mange som har tatt i bruk KI som et verktøy. De lanserte verdens første digitale kleskolleksjon. For et par hundrelapper kunne kunder velge blant ulike stiler på Carlings sin nettside og få dem digitalt tilpasset et bilde av seg selv. Dette initiativet var fremtidsrettet og interessant og kolleksjonen ble solgt ut raskt.

Innen underholdning har KI bidratt til å optimalisere produksjonsprosesser og skape nye former for innhold. For eksempel har den norske bedriften Völur utviklet en KI-løsning som hjelper kjøttprodusenter med å optimalisere produksjonen basert på etterspørsel fra markedet, noe som reduserer svinn og øker bærekraften. Selv om dette er et eksempel fra matindustrien, illustrerer det hvordan KI kan brukes til å forbedre prosesser i ulike bransjer, inkludert underholdning.

KI kan også brukes til å analysere seer- og lytterdata for å tilpasse innhold til publikums preferanser, i tillegg til å skape virtuelle influencere og digitale artister som utfordrer tradisjonelle konsepter innen underholdning.

Les på Radiotango: Liam Gallagher hinter om Oasis-gjenforening

Allikevel er det flere etiske spørsmål rundt KI knyttet til personvern, databruk og potensielle jobberstatninger. I tillegg forurenser et KI-søk 4-5 ganger mer enn et Google-søk ifølge Carbon Credits. Derfor er viktig for bransjene og balansere innovasjon med ansvarlighet for å sikre at KI implementeres på en måte som gagner både industrien, klimaet og samfunnet som helhet.

Les også: Taylor Swift og Beyoncé: To ikoner som definerer 2024

Kunstig intelligens fortsetter å forme fremtiden for mote- og underholdningsindustrien og vi kan forvente enda mer innovative og tilpassede opplevelser i årene som kommer. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg!