Sommeren 2025 lanserte motehuset American Eagle en reklamekampanje med skuespiller Sydney Sweeney som frontfigur, med slagordet «Sydney Sweeney Has Great Jeans» – et humoristisk ordspill på «jeans» og «genes». Kampanjsen utløste intens debatt, der enkelte mente den bar eugeniske og den hvite rase-relaterte undertoner.
I videoklipp forklarer Sweeney at arv (genes) påvirker blant annet egenskaper som øyenfarge, og avslutter med «My jeans are blue», men som en lek med ord. Enkelte tolkninger mente at kampanjen romantiserte et snevert ideal – hvite, blåøyde og slanke – og assosierte det med hvitt overlegenhetsbudskap.
Les mer: Love Island UK 2025: Etterforskes ikke av Ofcom til tross for…
Kontroversen fikk raskt politisk oppmerksomhet. Dette ble tolket som et eksempel på «cancel culture» av Det hvite hus, som kalte kritikken «moronic». Visepresident JD Vance kritiserte venstre-kritikere, mens Donald Trump proklamerte det som «the HOTTEST ad out there».
Umiddelbart etter lansering steg American Eagles aksjekurs med 10%-23%, en av de mest lukrative kampanjene deres. Likevel viste retaildata at butikktrafikken sank to uker på rad etter lansering, selv om det ikke er sikkert at det skyldes kampanjen alene.
American Eagle svarte offentlig via Instagram: «is and always about the jeans. Her jeans. Her story. Great jeans look good on everyone». PR-eksperter mente Sweeneys taushet var strategisk, da hun unngikk ytterligere eskalering. Noen mente tausheten imidlertid kunne skade hennes «wholesome image» hvis den ble stående for lenge.
Les på F7City: Evertons nye storstue på Bramley-Moore ligger fantastisk til
Reklamen var inspirert av kjente denim-kampanjer som Calvin Klein med Brooke Shields – ikoniske, men ofte kontroversielle. Provokasjon har historisk skapt blest og salg innen mote. Akademikere understrekte at selv om intensjonene kanskje ikke var bevisst, aktiverer symbolikken dypt kulturelle og historiske følelser.











