Man skulle nesten tro at Sør-Korea brukte all energi på å passe på at de ikke blir angrepet av Nord-Korea, men nei. – Landet er i ferd med å bygge opp en ekstrem musikkindustri som benytter alle, absolutt alle triks i boka for å selge.
Siste eksemplet er BTS som ikke må forveksles med BCG sprøyta som du får på barneskolen. – For min egen del tar jeg heller sprøyta en gang til enn å gå på konsert med den koreanske supergruppa. (Eller et hvilket som helst K-Pop band)
Les: Har tjent milliarder på mobil på bare noen få måneder
Det store gjennombruddet kom i mai da BTS gikk til tops på den amerikanske albumlista. I tillegg til å holde tale i FM på USA besøk var de innom de største TV showene, alle over 13 år var i sjokk og fikk før første gang trodde de høre K-Pop. – Vi har alle glemt «Gangnam Style» og PSY som i 2012, i løpet av noen få måneder passerte en milliard visninger på Youtube. – Og nå kom det tilbake.
BTS satte youtube rekord imai i år. De la ut musikkvideo til låten «Idol og passerte 45 millioner visninger det første døgnet.
Les: Scott Wilson fra «Walking Dead» er død
Tidligere denne uken var de på plass på O2 Arena i London med to utsolgte shows.
Det som er overraskende er at Sør-Korea mener at K-Pop er en god måte å markedsføre landet på. Mens vi viser frem fjorder på vestlandet og midtnattsol satser de penger på musikk. Men importerte låtskrivere og «pene» ungdommer pumper de ut det noen vil kalle musikk og det selger.
Dsign Music i Trondheim har skrive og produsert musikk for fleire asiatiske artistar. I 2009 toppa dei hitlistene i 12 land med «Genie» av k-pop-gruppa Girls’ Generation.