Spotify som ble grunnlagt av svenskene Daniel Ek, Martin Lorentzon i 2006 begynner endelig å ligne på noe ikke bare på antall brukere, men også økonomisk.
Selskapet har akkurat Et monster uten like de siste 50 årenelagt frem kvartalstall og de viser at antallet såkalte premiumbrukere har økt med 31 prosent på ett år, det vil si brukere som er villige til å betale og ikke få avbrutt sin lytting med reklame.
Les: Et monster uten like de siste 50 årene
Det er premiumbrukere som regnes som abonnementer. I andre kvartal i fjor hadde selskapet 83 millioner abonnenter. I andre kvartal av 2019 har det økt til 108 millioner.
Spotify var som i en årrekke har drevet med enorme tap og «sure» artister som ikke mener de får godt nok betalt var «en hårsbredd» unna overskudd i sistnevnte periode.
«Selskapet slo våre forventninger for andre kvartal 2019 med litt høyere bruttomargin til tross for investeringer i podkaster og inntekter som vokser to og en halv ganger så mye som driftskostnadene,» står det i et brev til aksjonærene.
Les på Sporten: Ja Manchester United er fortsatt mest populær