Skoleelever og studenter skal lære om samisk kultur gjennom dataspill. Universitetet i Agder lanserer testversjon i forbindelse med samenes nasjonaldag lørdag 6. februar.
Ved lærerutdanningene Universitetet i Agder bygges det nå et minecraftprosjekt som skal hjelpe skoleelever til å utforske samisk kultur, historie, geografi og språk.
Dataspillet Minecraft kan sammenlignes med en digital sandkasse der spillerne bygger konstruksjoner i en tredimensjonal verden. Spillet kan brukes til læring ved spillerne beveger seg inn i byggverket, oppdager nye ting og møter andre spillere.
Les: Datteren til tidenes galeste keeper René Higuita tar internett med storm
Spill aktiviserer elever
– Det kan være motiverende for en del elever å bruke spill som læringsform. Spillet aktiviserer elevene, og er et godt utgangspunkt for samhandling, dialog og refleksjon, sier Kari Midtsund Nordbø, lærer ved Vigvoll ungdomsskole.
Hun er ansatt i 40 prosentstillingved UiA for å utvikle prosjektet som er en del av Studentaktiv læring i lærerutdanningene (STALU).
Idé fra New Zealand
– Vi fikk ideen på BETT-messa i London i januar i fjor, sier universitetslektor Line Reichelt Føreland.
Sammen med flere kollegaer deltok hun på en presentasjon om hvordan Minecraft brukes som et verktøy for å utforske og lære om kulturen og språket til den maoriske urbefolkningen på New Zealand.
– Målet er at Minecraft-verdenen vi utvikler i prosjektet, skal bidra til at det blir mer utforsking av samisk språk, kultur og historie i skolen, sier Føreland.
– Det samiske perspektivet er blitt løftet tydeligere frem i den nye læreplanen, og jeg har kjent på et behov for å kunne mer om samenes historie, språk og kultur. Å tilnærme seg dette gjennom en spillplattform som Minecraft syns jeg virker både spennende og utfordrende, sier Midtsund Norbø.
Les på F7: Fantastisk! Det er samlet inn 14 milliarder dollar til «Den grønne muren»
Markerer nasjonaldagen
6. februar markeres samenes nasjonaldag. I år er dagen på en lørdag, og derfor er lansering av UiAs minecraftprosjekt lagt til mandagen etter, den 8. februar. Både lærerstudenter og elever får prøve seg inn i dataspillet.
– Til nasjonaldagen kommer deler av Sametinget til å være ferdig bygget i spillet: Det ytre bygget med flaggstang utenfor, plenumssalen og biblioteket og det vil altså være mulig å bevege seg rundt i bygget, sier Føreland.
– Vi har valgt å lage et undervisningsopplegg der elever kan bruke Minecraft for å utforske Sametinget, og vi har lagt til ulike elementer de kan kikke nærmere på. Både elever og studenter får så i oppgave å finne noe i bygget de kan være interessert i å finne mer ut av også utenfor Minecraft. Slik tar vi utforsking i bruk som læringsstrategi, sier Føreland.
Det er elever fra Vigvoll og Karuss skoler i Kristiansand og Workinnmarka skole i Tromsø som skal være med i utprøvingen.
– De aller fleste av mine elever kjenner Minecraft godt fra før. De uttrykker stor entusiasme over å få bruke spillet i skolesammenheng. Minecraft legger også opp til stor grad av utforsking og samhandling, noe som samsvarer godt med den nye læreplanen, sier Midtsund Norbø.
Utviklingen skjer i et samarbeid med lærere i grunnskolen i Kristiansand og Tromsø, Gáisi språksenter i Tromsø, Samiskhøyskole i Kautokeino og Microsoft Education. Prosjektet samarbeider også med firmaet Skogliv, som driver Norges største minecraft-server.