Ennio Morricone har komponert over 500 stykker for film og tv, og over 100 andre verk. Høydepunktene inkluderer musikken til «Once Upon a Time in the West», «Once Upon a Time in America», «A Fistful of Dollars», «The Untouchables» og «The Mission». Morricones komposisjon for «The Good, The Bad and The Ugly» ligger fremdeles på andreplass over de 200 beste filmsoundtrackene som noensinne er laget.
I august 2017 mottok Maestro Morricone en pris fra sin konsertprodusent GEA Live for å ha solgt mer enn 500.000 billetter på hans siste turnè i 2019.
Les: Episk filmkomponist Ennio Morricone er død
I 2016 komponerte og spilte han inn filmmusikken til Quentin Tarantinos «The Hateful Eight», og kritikerne var unisone i sin hyllest. Han også belønnet med en svært etterlengtet Oscar for beste originalmusikk, hans sjette BAFTA for beste filmmusikk og sin tredje Golden Globe for beste originalmusikk.
Senere samme år ble Morricone gjenforent med regissør Giuseppe Tornatore på det romantiske dramaet «The Correspondence», med Jeremy Irons i hovedrollen. Filmen kom ut nøyaktig 30 år etter premieren på «The Mission», som også hadde Irons i hovedrollen. Morricone og Tornatore har også samarbeidet på «Cinema Paradiso», «Malèna», »The Legend of 1900», «Baaria» og «The Best Offer».
Les: Hollywood-stjerne Geoffrey Rush får rekorderstatning
Om sin siste turné har Morricone sagt følgende:
«Å fremføre verkene mine i alle disse forskjellige byene for mennesker i alle aldre og fra alle samfunnslag, er en utrolig tilfredsstillende opplevelse. I år feirer jeg mitt 60. år som komponist, med over 600 verk på samvittigheten.»
«På denne turneen blir det et helt nytt repertoar med nye høydepunkter. Selvfølgelig kommer man ikke utenom de klassiske stykkene fra den fantastiske Sergio Leones westernfilmer, og The Mission. Men samlet sett vil opplevelsen være annerledes denne gang. Dette kan skal jeg inkludere musikk fra mitt samarbeid med Quentin Tarantino, så vel som noen stykker fra Leones westernfilmer jeg ikke har vært innom på tidligere turneer.»
Først publisert på Musikknyheter