Denne sommeren har NRK ikke fått til Sommeråpent slik de hadde håpet på. På topp i 2015 hadde programmet gjennomsnittlig 584 000 seere, i år fortsatte den bratte nedgangen.
Fasiten for i år er 298.000, skriver bransjenettstedet Kampanje. I fjor var tallet 346.000.
Programmet har også tapt markedsandeler, fra 43 prosent i fjor til 38 prosent i dag.
Les: Disse kan vinne Gullsnutten 2019
Jeg tenker at det er naturlig at tallene går ned fordi folk ser mindre lineær-tv. Vi synes at dette er et helt ålreit sommertilbud og har is i magen. Det er viktig og gøy å lage «Sommeråpent», sier administrasjonssjef Åse Eline Nilsen i NRK Underholdning.
NRK laget et vesentlig billigere program, men skylder likevel på nedgangen for Lineær TV.
Medieanalytiker Maren Eline Fossan i NRK trekker også fram den generelle nedgangen i lineær-tv som en årsak, i tillegg til at «Sommeråpent» i fjor satset større med «Monsen minutt for minutt».
I fjor kostet det 20,3 millioner å produsere «Sommeråpent» som gikk over fire uker. I år er prislappen 18 millioner for programmet som går over seks uker.
Les på Sporten: Litt mindre sikker Ole Gunnar Solskjær får sparken først